Rapport
Bokmässan
25–28 september 2025

69

PROGRAM

120

FORSKARE

5700

BESÖKARE

41

ARRANGÖRER

SAMMANFATTNING

Forskartorget fortsätter att vara Bokmässans största arena för populärvetenskap. Arenan där forskare presenterar aktuella forskningsresultat, dels genom korta program och debatter på Forskartorgets scen, dels genom att presentera litteratur i Forskarkiosken, torgets skyltfönster för aktuella böcker och skrifter. I år fanns Forskartorget på plats på Bokmässan i Göteborg, 25–28 september 2025 med scen, salong och utställning. Tusentals besökare kom för att lyssna till programmen, samtala med forskarna och besöka årets utställare och bläddra i aktuella böcker.

Besökarna är överens om att forskarna på Forskartorget är kunniga och vet och tycker om det de talar om. Vidare att många av forskarna lyfter fram flera perspektiv på en frågeställning, vilket gör det lätt att sätta resultaten i ett sammanhang.

På Forskartorget presenteras den allra senaste forskningen inom samhällsvetenskap, historia, litteratur, språk, medicin, teknik, utbildningsvetenskap och mycket mera. I år deltog 120 forskare och 40 programarrangörer. 69 program presenteras, varav åtta (8) program var halvtimmesprogram. Övriga presenterades som en akademisk kvart (15 minuter vardera).

Könsfördelning årets forskare

Årets besökare

I år hade Forskartorget en hög besöksfrekvens till de enskilda programmen. Det var allt mellan 25–250 besökare under ett enskilt program. Till besöksantalet räknas även de som följde programmet via Forskartorgets livesändning.

Till Forskartorgets totala besökssiffra, 5700 räknas även alla som besökte Forskarkiosken och våra utställare med information och litteratur.

Besökare per dag
Tor 25 sep   1340 personer (17 program)

Fre 26 sep   1245 personer (20 program)
Lör 27 sep   1490 personer (19 program)
Sön 28 sep   690 personer (13 program)

ARRANGÖRER

I år deltog 41 programarrangörer med program på Forskartorgets scen. För att höra hur dessa upplevt samarbetet med Forskartorget innan, under och efter mässan, skickades ett frågeformulär ut via mejl efter genomförd mässa till samtliga arrangörer. Här följer svar från närmare hälften av årets programarrangörer.

Arrangörernas främsta syfte att delta på Forskartorget

Främsta syftet för programarrangörerna är synlighet och att föra fram ny kunskap. Att erbjuda en arena för sina forskare där kontakter med besökare, andra forskare och andra nätverk kan knytas. Vidare svarar arrangörerna att deras deltagande handlar om att erbjuda allmänheten tillgång till intressanta och aktuella forskningsresultat, genom att sprida kunskap på vetenskaplig grund och på ett lättillgängligt sätt.

Andra arrangörers syfte är att presentera deras nya böcker för en intresserad publik. Att låta besökare få kontakt med forskare och förläggare och samtidigt få reaktioner från läsare.

”Jag är mycket imponerad av Forskartorgets proffsiga inramning. Både vad gäller platsen där åhörarna har gott om plats och där ljudet funkar jättebra trots övriga aktiviteter på mässan. Men även över supertrevlig personal som gjorde att man känner sig lugn och glad!”

Har informationen fungerat bra innan deltagande?

Alla de tillfrågade programarrangörerna svarar att informationen fungerat bra. Att det varit tydlig skriftlig information och snabb respons från Forskartorgets sida.

Besökskategorier som arrangörerna främst vill nå
Arrangörerna svarar ofta på samma sätt. De är intresserade av att nå en forskningsintresserad allmänhet. Flertalet svarar att de egentligen är intresserade av alla som är intresserade av det specifika ämne de presenterar. Samtidigt svarar några av arrangörerna att de är intresserade av att nå en publik som är intresserad av den forskning vi publicerat hos oss.

Andra arrangörer vill nå ut till framförallt lärare, skolledare och andra inom skolsektorn. Ytterligare några svarar bibliotekarier, andra forskare och tjänstepersoner.

”Välordnat, gott tekniskt stöd och bra placering i detta hav som utgör Bokmässan. Det var en lugn plats och föreläsningarna hördes bra.”

Fungerade hantering och försäljning av böcker bra?

Många av arrangörerna hade en bok kopplad till programmet på scen. Alla som hade en bok svarar att allt fungerat bra. Några av arrangörerna som inte hade bok kopplad till programmet svarar då att det inte var aktuellt.

Någon av arrangörerna föreslår att Forskartorgets personal gärna får ställa fram en bok på Forskartorgets disk samtidigt som programmet genomförs på scen. Detta då hyllan med referensex är lite undanskymd.

Arrangörernas åsikt om eftersnacket i Forskarkiosken
Arrangörerna berättar att flera medverkande forskare i programmen berättat att de var glada till att möjligheten fanns att träffa besökare direkt efter genomfört program och samtidigt ha möjlighet att svara på frågor och föra samtal.  Några arrangörer svarar att de först ”nyttjade” Forskartorgets Forskarkiosk,  sedan fortsatte eftersnacket i egen monter.

Arrangörer som var på plats och sålde böcker i direkt anslutning till programmen tycker att det fungerade bra med Forskarkiosken och försäljning av böcker.

”Det är fint att se vilken självklar plats Forskartorget numera har på Bokmässan och scen så väl utformad.”

”Allt fungerar smidigt och och är väl genomtänkt i detaljerna.”

Använde du själv några marknadsföringskanaler för att nå ut med din organisations program?

Helt klart är att de sociala medierna är de vanligaste marknadsföringskanalerna för arrangörerna som svarat på frågan. Sociala medier som Linkedin, Facebook och Instagram. Flera arrangörer svarar också att de publicerat artiklar och information på organisationernas hemsidor. Andra har använt nyhetsbrev  till att sprida information om årets program.

BESÖKARE

Under årets Forskartorg delades en publikenkät slumpmässigt ut till besökarna i direktanslutning till programmen på scen. Sammanlagt svarade 100 personer i enkätundersökningen.

Vilka kom och besökte årets Forskartorg?

Forskartorgets största besöksgrupper under mässan var åldersgrupperna, 46–55 och 56–65 år. Tätt följt av åldersgrupperna, 19–25 och 66+. Flertalet av besökarna i år var lärare, bibliotekarier, forskare och studenter. Bokmässan fortsätter med en särskild gymnasiedag under mässan. Denna gång på fredag 26 september då gymnasieelever bjöds in till mässan. Förutom lärare, bibliotekarier, forskare och studenter hittar vi främst besökare inom yrkeskategorierna: rektorer, övrig skolpersonal, läkare, sjuksköterskor, logopeder, journalister, ingenjörer, programmerare och producenter.

  • lärare
  • rektorer
  • övrig skolpersonal
  • bibliotekarier
  • forskare
  • studerande
  • elever

  • läkare
  • sjuksköterskor
  • logopeder
  • journalister
  • ingenjörer
  • programmerare
  • producenter

60% KVINNOR

40% MÄN


Vad tyckte besökarna om ett enskilt program de besökt?

88%

Mycket bra

9%

Bra

3%

Varken eller


Hur upplevde besökarna forskaren de lyssnat till?

70%

Mycket bra

18%

Intressant

12%

Bra


Är Forskartorgets publik återkommande?

49% hade besökt Forskartorget flera gånger förut.
40 %
var förstagångsbesökare på Forskartorget.
11 %
hade besökt Forskartorget en (1) gång förut.

Hur hade besökaren fått kännedom om Forskartorget och programmet?

Här fanns möjlighet att lämna fler än ett svar.

33 % – Läst om programmet i dag-för-dag-kalendariet på bokmassan.se
27 % – Sett informationen i Mässtidningen. (I år hade Forskartorget en helsidesannons i Mässtidningen).
19 % – Fått tips om programmet av en kollega, bekant, övrig
9 % – Sett det i Forskartorgets programblad som fanns i Bokmässans samtliga entréer.
8 % – Gick förbi Forskartorget, såg programmet och valde att sätta sig ner och lyssna.
4 % – Sett programmet via sociala medier.

Allra bästa med Forskartorget

När publiken får utrymme att berätta vad som är det allra bästa med Forskartorget återkommer svar som att ta del av bredden och att få lyssna till kunniga forskare. Den bästa kommentaren i år är kanske den, att det finns!

”Att det finns!”

”Gillar god populärvetenskap som är tydligt faktabaserad så långt det går”

”Upplägget”

”Närheten det skapar till forskningen”

”Att få ta del av aktuell forskning”

”Intressant urval av varierade ämnen”

”Forskare får tala fritt”

”Lättillgängliga och intressanta ämnen”

”Omväxling och kunskap”

”Omväxling och oväntat intressanta ämnen”

”Varierat program”

”Möjligheten att ta del av flera ämnen och forskning på en samlad plats”

”Att forskningen har en egen scen”

”Lärorika program”

”Att spontant sitta kvar och ta del av ämnen jag inte vet så mycket om”

”Man vet inte alltid innan vad som är intressant”

”Forskningsfokus”

”Att forskare får tala om sina ämnen på ett övergripande plan”

”Rosa färg och föreläsningarna”

”Spännande och varierat innehåll med kvalitetsstämpel”

”De som är där vill något, kan något, och fortsätter nog så”

”Stor variation av ämnen”

”Bra program”

”Intressanta ämnen – aktualiteter”

”Presentation av forskningsresultat och forskningsperspektiv på ett samhällsanknutet och lättillgängligt sätt”

”Blick framåt, få insyn i aktuell forskning inom flera områden”

”Bredd, öppenhet strävan efter verifiering – i motsats till mycket av dagens falska information”

”Bredden – aktualiteter”

”Kul med innehåll som är tankeväckande”

”Olika föredrag”

”Relevant, aktuella frågor presenterade tydligt och lätta att förstå”

Forskarkiosken

Efter varje program som presenterades på Forskartorgets scen hade besökaren möjlighet att prata med forskaren, bläddra i och köpa bok, om sådan fanns. Allt detta i Forskarkiosken alldeles intill scenen. Forte – Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd exponerade sin publikation, Forte Magasin, utplacerad i tidningsställ på torget och intill Forskarkiosken.

Forskarnas uppfattning om Forskarkiosken är att det var ett mycket bra inslag. Att många intresserade kom och ställde frågor efter genomfört program på scen. Många svarar att det är kul att möjligheten finns och att det finns en särskild plats för efterdiskussionerna. Någon svarar att det blev lite svårhanterligt att ha ett samtal 15 min efteråt i Forskarkiosken då nästa program på scen började där direkt efter 10 min.

Besökarnas gillar också Forskarkiosken.
50 procent av besökarna svarade att det är mycket bra att möjligheten finns. 25 procent svarade med svarsalternativet att det är bra att Forskarkiosken finns. 20 procent svarade att de inte kände till Forskarkiosken och 5 procent svarade varken eller på den här frågan och hade ingen bestämd uppfattning.

Forskartorgets utställningar

Forskartorget samarbetade i år med sajten forskning.se. Representanter för sajten fanns på plats och delade ut information samt pratade med förbipasserande besökare på mässan och till Forskartorget om vilka tjänster forskning.se har att erbjuda. Bokförlaget  Appell Förlag  fanns på plats och presenterade sin utgivning av böcker. Böckerna fanns även till försäljning under mässans samtliga dagar och flera av förlagets aktuella böcker presenterades i samband med program på scen. 

Vad tyckte besökarna om Forskartorgets utställningsområde?

Besökarna tycker att utställningsområdet tillför helheten till Forskartorget. Att kunna kika i böcker och köpa desamma samt få information om aktuell forskning och kännedom om var man kan söka vidare information rent allmänt om forskning eller ett specifikt forskningsområde.


Skulle du rekommendera någon
annan att besöka torget?

97%

Ja

3%

Kanske

Kommer du själv att besöka torget igen?

98%

Ja

2%

Nej (detta då den som fyllt i formuläret skulle åka hem efter programmet de lyssnat till)

VAD TYCKTE FORSKARNA SJÄLVA?

Här följer synpunkter från en tredjedel tillfrågade forskare som deltog i årets program.

Varför vill du medverka på Forskartorget?

Flera av forskarna svarar att syftet att medverka är att sprida forskning och kunskap. Andra svarar att syftet är att berätta om en ny bok och forskningen som presenteras i densamma. En del av forskarnas kompetensutveckling är populärvetenskapligt, att presentera forskningsresultat för en bredare publik. Detta krävs också av många forskningsfinansiärer, svarar ett par av forskarna. Flera svarar att det är angeläget att nå ut med deras forskning till en annan publik än den de vanligtvis kommunicerar med.  Plus att det är fantastiskt kul att få prata om sin forskning framför en intresserad publik!

Forskartorget är en viktig arena. Allt genomfördes supersmidigt och bra! En mysig scen, också för att den är “omvänd”.

”Forskare är ju precis som i medierna satta på undantag i det övriga programmet, utom några med stor lyskraft. Forskartorget bidrar till att ändra på detta”.

Att nå ut med min forskning till en annan publik än den jag vanligtvis kommunicerar med var huvudanledningen”.

”Otroligt proffsigt! Fantastiskt att få komma till ett så väl förberett sammanhang!”

Vilka vill forskarna själva nå?
Mer än hälften av de tillfrågade forskarna svarar att de vill nå allmänheten och ofta vill de nå allmänhet inom sitt specifika ämnesområde. Det kan tillexempel vara historieintresserade, trädgårdsintresserade eller kulturhistorieintresserade.  Vi får också svaret att några av forskarna vill nå ut till andra forskare. Flera forskare har också som mål att nå skolungdomar.

Tycker forskarna att informationen fungerat bra inför deltagande?
Informationen till forskarna inför deltagande kommer i första hand från respektive programarrangör. I andra hand och ibland direkt från projektledningen. Forskarna tycker att informationen har fungerat utmärkt och kommit fram i god tid. Allt har varit väldigt smidigt och tydligt.

Marknadsförde forskarna själva sina program?
I princip alla tillfrågade forskare svarar att de använt sig av sociala mediekanaler. Medier som Linkedin, Instagram och Facebook. Antingen på forskarnas egna sociala medier eller på tillhörande organisations, med hjälp av kommunikatörer eller pressekreterare. En del av forskarna som representerade en högskola eller universitet svarade att de själva eller övriga på högskolan/universitetet tipsat studenter och personer i olika nätverk om programmen. Vidare via fakulteternas interninformation, hemsidor och nyhetsbrev.

Hur upplevde forskarna Forskartorgets placering av scen, teknik och personal?
Supersmidigt och bra. En mysig scen för att den är “omvänd”, svarar en av forskarna. Övriga forskare håller med om att placeringen fungerade väl. Jag tyckte att placeringen fungerade väl, att scenen kändes tillgänglig, samtidigt som den var tillräckligt ”avskilt” för att man som talare inte skulle distraheras för mycket av allt som pågår runt omkring. Teknik- och konferencierstöd fungerade mycket väl.  Någon av forskarna svarade att allt funkade bra och proffsigt. Både för- och nackdelar med att ha scenen frånvänd mot mässgolvet.

Vi ställde frågan om forskarna skulle rekommendera sina kollegor att delta?
Samtliga tillfrågade forskare svarar ja på frågan. Ofta med tillägget, definitivt!  Absolut, svarar en av forskarna med tillägget;  forskare är ju precis som i medierna satta på undantag i det övriga programmet, utom några med stor lyskraft.

En av forskarna har redan rekommenderat kollegor att delta på Forskartorget ett annat år.

En annan forskare säger att visst, men bara om programmet inte är schemalagt på en tidig morgontid.

Jag är mycket imponerad av Forskartorgets proffsiga inramning. Både vad gäller platsen där åhörarna har gott om plats och där ljudet funkar jättebra trots mässans övriga aktiviteter som pågår samtidigt. Men även över supertrevlig personal som gjorde att man känner sig lugn och glad”.

På plats i år hade Forskartorget en filmare som var ett samarbete med Region Västerbotten. En konferencier, en tekniker och fem publikvärdar.

FORSKARTORGETS PARTNER

Huvudfinansiär: Kungl. Vitterhetsakademien. Medarrangör: Vetenskapsrådet. Med stöd av Riksbankens Jubileumsfond, Forte – Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd och Kungl. Patriotiska Sällskapet.

.